fredag 27. september 2013

Retro strikkehøst

Denne høsten er det virkelig retro strikkeplagg som gjelder.  I flere år har jeg, som flere andre, vært begeistret for gamle strikkemønstre. Har etterhvert fått en liten samling, men leter stadig etter nye skatter. Jeg og mine strikkevenninner har mang en gang lurt på hvorfor ikke noen kunne relansere mønstre fra en svunnen tid. Denne høsten ser det imidlertid ut til at mange har tenkt tanken for nå kommer det et skred av strikkebøker med norske retromønstre!

Den store guttestrikkeboka har vel de aller fleste fått med seg?

Bilde lånt fra Adlibris her

Mammablogger og guttemamma Charlott Pettersen har gitt ut en bok med guttestrikkmønstre fra 0-8 år; noen gamle og noen nye, men alle med et tydelig retropreg. Denne boka har gått som en farsott på sosiale medier og selger som hakka møkk. Jeg har sikret meg en kopi og holder faktisk på med flere ting derfra. For oss "garva" strikkere så er mønstrene enkle og uten noen store strikketekniske finesser eller detaljer, og noen av mønstrene har vi sett før. Allikevel liker jeg denne boka godt. Jeg liker det enkle snittet på klærne - som gir uendelige variasjonsmuligheter. Som guttemamma er det jo også litt morsomt og inspirerende å se hvordan de har satt sammen farger og plagg til gutter.


En annen bok jeg har kjøpt er Strikkelykke; myke plagg til liten og stor av Trine Angelsen

 
Bilde lånt fra Adlibris her


I denne boka har forfatteren  hentet inspirasjon fra både nåtiden og gamle oppskrifter i ukeblader fra 1950- og 1960-tallet. Her er både barne- og voksenmønstre.Må dog inrømme at dette ikke var en bok som fenget meg - jeg syns den var litt kjedelig. Heldigvis er smaken som baken så denne skal jeg gi til en som jeg tror blir å like den godt.


Klassisk småbarnsstrikk; 0-4 år av strikkedesigneren Tove Fevang er på vei i posten til meg.

Bilde lånt fra Adlibris her

I fjor ga Tove Fevang ut den fine strikkeboka Klassisk barnestrikk med mønstre fra arkivet til Sandnes Garn. Mønstrene var fra 2 til 8 år. Denne boka er i samme ånd og her har hun funnet mønstre til de minste - størrelsene går fra 0-4 år. Her tror jeg det er noen fine godbiter.


En bok som jeg også har snust på og er veldig nysgjerrig på er Vintagestrikk; strikkeoppskrifter for smarte klær til alle og enhver av Silje Een de Amoriza og Ingrid Myrstad.

Bilde lånt fra Adlibris her

Denne boka inneholder 28 mønstre til barn, damer og menn, hentet fra norske ukeblader fra perioden 1935-55. Her fortelles også historien til oppskriftene, krydret med tidstypiske illustrasjoner og bilder. Du kan lese mer om boka og se bilder her. Dette tror jeg må være både en fin strikkebok og en bok du kan lese på senga om kvelden. Sånt liker vi strikkenerder.


Sist, men ikke minst, må jeg nevne Barnestrikk fra mørkeloftet av Evelyn Sævik. Dette er en samling oppskrifter fra 1972-85, hentet fra arkivet til Sandnes Kamgarn/Sandnes Uldvare. Oppskriftene er til barn fra 1-10 år. Se fine bilder og les om boka hos Wool Rocks og hos las meninas. Kjenner at jeg er veldig spent på denne boka!


Vi skal, med andre ord, ikke mangle strikkeinspirasjon denne høsten. Har du/skal du sikre deg noen av disse godbitene?


14 kommentarer:

  1. Maaaange godbiter her, ja. Jeg har snust på noen av dem, men avventer litt - føler at jeg allerede har en veldig lang kø av lyststrikkeprosjekter :-) God helg til deg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den køa blir altså bare lengre og lengre;-) God helg til deg og!

      Slett
  2. Guttestrikkeboken er på ønskelisten her i gården, men akk så lite tid så mye strikk... ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig overload av inspirasjon om dagen;-)

      Slett
  3. Jeg klarer nok ikke å være veldig avventende nei... Guttestrikk er sikra og ferdig med første prosjekt (skal bare feste tråder...) Vintage boka er det flere skatter i som jeg gleder meg til å ta fatt på:)

    God strikkings!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Første prosjektet ditt fra guttestrikkeboka var så flott! Vel gjennomført:-)

      Vintagestrikk på jeg også bare ha! Fikk Klassisk Småbarnsstrikk i posten i går men den går dessverre i retur.

      Slett
  4. He-He inspirasjonskilder skal det ikke mangle av, tid derimot, tid! :-) Nesten frustrerende mange ting jeg har lyst til å strikke om dagen. Må bare bli ferdig med nåværende prosjekt(er) først...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, kjenner meg igjen i det ja;-)

      Slett
  5. Takk for boktips. Tror jeg må sjekke ut noen av disse.

    SvarSlett
  6. Å så mye fint, har jo fått med meg en del men hygglig å se flere (da jeg bor i Danmark så får jeg jo ikke alle nyhetene med meg) - Syns vintage strikk ser spenennde ut men det er Strikk fra Mørkeloftet som står øverst på min liste (d a jeg allerede har skaffet meg Guttestrikkeboka)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har veeeldig lyst på både Vintagestrikk og Strikk fra mørkeloftet. Tenkte på å ønske meg en av de til jul - men det er jo så lenge til!

      Slett
  7. Alt for mange. ALT for mange!! Har veldig lyst på Finstrikket, Vintagestrikk og Strikk fra mørkeloftet. Og guttestrikkeboka er knallfin, selv om modellene er enkle, så er boka et glansbilde.

    SvarSlett
  8. Oj, så mange kjekke bøker! Alltid kjekt med ny inspirasjon:) Jeg har også savnet mer bruk av de tradisjonelle mønstrene i ny utgave. Siste heftet til SandnesGarn, Norke ikoner, er helt nydelig! Ellers bestiller jeg ofte bøker fra amazon, de har masse fint og mye billigere enn i Norge.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett